Date : 7 juin 2024
Chercheur(s) Intervenant(s)
Co-Intervenant(s)
1.30 pm EPHE PhD Candidates (total 50 mins.)
Céline Pisseloup, The teaching of the carpenter master manuscript Shōmei 匠明 (10 mins.)
Liu Heng, Church Art in Macau, 1582-1644. (20 mins.)
https://moodle.uniheidelberg.de/mod/assign/view.php?id=1100127
Xiao Wu, Hospitals in Italy during the Renaissance (10 mins.)
Hui Wang, Representation of architecture in Italian Renaissance Paintings [MA Student] (10 mins.)
Q&A
2.35 pm Heidelberg PhD Candidates (5 mins. ea., total 45 mins.)
Wang Fengyu, Reproductions of Japanese Illuminated Handscrolls from the Meiji to the Digital Era, 1868-2021
Wang Jialu, China’s Artistic Diaspora in the Context of Nation Building, 1912-1949
Qiu Wenzhuo, The Changing Landscape: Scientific Realism and New Methods for Depicting Scenery in Early 20th Century
Wang Yuechen, Exploring Transcultural Dynamics in Modern Tibetan Art with Special Attention on Han Artists’ Practices and Indigenous Responses
Mei Lin, Buddhist Pantheon in Cave Shrines, 5th-8th c.
Yu Haoming, [Chinese lang only] Transformation of China’s Art Institutions, 1945- 1947 China
Li Chenqi, Starry Sky and Prosperous Earth, Tomb Art and Ritual Practice in Eastern Han China, 1st-3rd Centuries
Wang Hui, Super Flat, The Avant-Garde of Flatness, Cartoon, and Toys: Global Contemporary Art Post-1989 and Metaverse of the Spectacle
Sono Yuan Werhahn, On Censorship of the Body in Contemporary Japanese Art (2014-2019)
Q&A
Coffee break
4.15 pm Seminar: Prof. Dr. Sabine Frommel,
Les relations entre l’Empire ottoman et la Renaissance italienne dans le domaine de l’architecture sacrée
Date : 22 mai 2024
Chercheur(s) Intervenant(s)
Chercheur(s) Intervenant(s)
Processing Memory in Art History and Heritage – Politiche delle arti e memoria collettiva
a cura di Irene Baldriga e Marco Ruffini
15 – 16 maggio 2024
dalle ore 09.30
Roma, Accademia Nazionale di San Luca
International Conference on the Historical Process of Cancellation and Manipulation of Images and of their Impact in the Elaboration of Cultural and Political Identities promoted by Sapienza Università di Roma, in collaboration with Ecole du Louvre, Equipe Histara (EPHE-PSL, Parigi), Centro de Estudios Museo del Prado.
Chercheur(s) Intervenant(s)
Co-Intervenant(s)
Date : 4 avril 2024
Chercheur(s) Intervenant(s)
Les architectures fictives dans les tableaux, les marqueteries ou les tapisseries de la Renaissance italienne n’ont pas été étudiées de manière systématique jusqu’à présent et leur potentiel pour une meilleure compréhension de l’évolution des typologies et des langages architecturaux n’a pas été exploité. Nous nous pencherons sur les fonctions, les significations et les développements de ces architectures dans l’art de la Renaissance, nous analyserons leur relation avec la pratique et la théorie de l’architecture et nous explorerons leur rôle particulier dans l’appropriation des modèles antiques. Ainsi seront redéfinies, par cette nouvelle clef d’interprétation, des relations inconnues entre peintres et architectes, ainsi que des dialogues entre certains représentants importants de cette période, Mantegna, Leonard de Vinci, Botticelli, Le Perugin, Bramante, Raphaël et Baldassarre Peruzzi.
Date : 26 mars 2024
Chercheur(s) Intervenant(s)
Co-Intervenant(s)
On March 26th 2024, the seminar about Palazzo Farnese in Rome, held by Prof. Sabine Frommel and Arch. Pierre-Antoine Gatier, will take place at the Politecnico di Torino, via Morgari 36/b, room 4VM, as part of the lectures for the course “Caratteri costruttivi e consolidamento dell’architettura storica”, Professors: Maria Luisa Barelli, Valentina Burgassi, Cesare Tocci
Here the full program:
ore 11:00
Palazzo Farnese a Roma: la sua genesi da Antonio da Sangallo il Giovane a Michelangelo
Prof.ssa SABINE FROMMEL
Directeur d’Études : Histoire de l’art de la Renaissance
École Pratique des Hautes Études, Paris Sciences et Lettres
ore 14:30
Il cantiere di restauro in corso al Palazzo Farnese di Roma: un’occasione per approfondire la conoscenza della fabbrica cinquecentesca
Arch. PIERRE-ANTOINE GATIER
Architecte en chef des Momuments Historiques
con: Giulia Gabellini, architecte du patrimoine
Date : 21 mars 2024
Chercheur(s) Intervenant(s)
Die 3. Veranstaltung in der Reihe „Diskussionen zur Architektur in der Archäologie“ widmet sich der Frage nach den islamischen Wurzeln der europäischen Landschaftsarchitektur. Immer wieder sind Ähnlichkeiten zwischen der Gestaltung islamischer und Renaissancegärten beobachtet worden, von der Terrassierung und der Wertschätzung des Blicks bis zum Einsatz von Wasser als Gestaltungsmittel. In dem gemeinsam mit der École Pratique des Hautes Études (Paris) und der Escuela de Estudios Árabes (CSIC) organisierten Workshop soll der Frage nachgegangen werden, inwiefern diese Gemeinsamkeiten auf einen Kulturaustausch zurück gehen, oder auf parallele kulturelle Entwicklungen.
The third event in the series « Discussions on Architecture in Archaeology » is dedicated to the question of the Islamic roots of European landscape architecture. Similarities between the design of Islamic and Renaissance gardens have been observed time and again, from terracing and the appreciation of views to the use of water as a design element. The workshop, organized jointly with the École Pratique des Hautes Études (Paris) and the Escuela de Estudios Árabes (CSIC), will explore the extent to which these similarities are the result of cultural exchange or parallel cultural developments.
El tercer encuentro de la serie « Debates sobre arquitectura en arqueología » está dedicado a la cuestión de las raíces islámicas de la arquitectura paisajista europea. Las similitudes entre el diseño de los jardines islámicos y renacentistas se han observado una y otra vez, desde el aterrazamiento y la apreciación de la vista hasta el uso del agua como elemento de diseño. El taller, organizado conjuntamente con la École Pratique des Hautes Études (París) y la Escuela de Estudios Árabes (CSIC), explorará hasta qué punto estas similitudes son el resultado de intercambios culturales o de desarrollos culturales paralelos.
Date : 13 mars 2024
Chercheur(s) Intervenant(s)